Pralinstugan

Nu har jag gjort mina första praliner för i år!

förlåt att det har varit tyst i bloggen idag. Jag har varit och fotograferat på Christos jobb och sen pysslat lite hemma. Vasilis vill hela tiden titta på batman eller dora på datorn så jag får itne något tillfälle att skriva för ens han har lagt sig...
Just nu håller jag som sagt på och gör praliner till Adventsfikat på Söndag. Det är inte såå många som kommer som det brukar vara vilket är lite tråkigt men samtidigt kanske ganska bra, så att man hinner sitta ner ordentligt och prata med alla, annars blir det så rörigt med alla som kommer och går och som ska titta runt på huset osv..

Och denna gång har det gått otroligt bra, ja för jag har lärt mig att man ska Temperera chokladen när man ska doppa.. ja om jag vetat det förregående år skulle det vart betydligt lättare och defenetivt mindre spill!
Vad är då temurera? Jo istället för att bara smälta chokladen och låta stå i vattenbad vilket vara smälter chokladen och håller den varm vilket oftast resulterar i att det man doppar smälter, speciellt Nougat!

Så här Tempurerar man:

1. Smält 3/4 Choklad över vattenbad.
2. Ta av från värmen och låt sjunka en aning i temepraturen.
3. Hacka resterande 1/4 choklad och blanda i den smälta chokladen.
4. Rör runt tills chokladen smält helt och tjocknat en del. Färdig att doppa!

Så nu har jag gjort det första i pralinskaran nämligen Chokladmintkakor. Bilder kommer senare när alla praliner är färdiga..

Kommentarer:

1 jeanette:

skriven

Vad mysigt med adventsfika för sina vänner. Vad synd att folk inte har vett att svara i fall de kommer eller ej.

Ha en bra dag//Jeanette

Kommentera här: