Dagens "sjuklings" soppa

image30



ohh både mannen och jag har feber och är allmänt dåliga, han har dessutom ont i halsen vilket jag inte har (ännu..) Nåväl när man inte riktigt har någon större matlust så är Soppa utmärkt!
Det är ingen tung mat men det mättar ändå!


Idag har jag gjort en enkel grönsaks soppa på de rotgrönsaker jag hade i kylen, i detta fall morot, palsternacka och purjolök. men det går bra på vilka grönsaker som helst och vill man göra en ännu snabbare soppa kan man använda frysgrönsaker eller konserverade.

Koka en kastrull med vatten och grönsaksbuljong,
beroende på ur mycket soppa du gör så använt buljong efter mängd..

Skala och hacka grönsakerna i små bitar, detta dels för att det ska gå snabbare att koka
 och dels för att det är lättare att äta om det är små bitar.

Koka grönsakerna tillsammans med risoni pasta i ca 12-15 minuter,
lite beroende på hur länge pastan ska koka.

Utöver buljongen så smaksatte jag med pytte lite koriander..
Om man vill ha lite matigare soppa går det jätte bra att tillsätta tex kyckling,
då brukar jag skära den i pytte bitar och först steka innan jag lägger den i soppan så att den blir genomkokt..


Smaklig måltid!

Kommentarer:

1 http://TUMADRE.blogg.se:

skriven

Kul att du är med och tävlar; och TACK för ditt fina bidrag! Lycka till!

Kommentera här: